Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében

Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében

A tanulmányi látogatás során a vendéglátó STS (Specialist Teaching Service) egy angliai megye (Leicestershire) inklúziós gyakorlatát mutatta be. Az angol iskolarendszer jellemzően inkluzív, azaz befogadó. Az Every Child Matters (Minden gyermek számít) kormányzati program eszméje és célkitűzése plasztikusan megjelenik az iskolákban.

A vendéglátók a munkahét során a következő tematikus egységekben mutatták be a saját gyakorlataikat:

1. Korai fejlesztés
2. Tanulási nehézségek (diszfunkciós zavarok, koordinációs nehézségek, magatartásproblémák)
3. Vizuális problémák, látássérültség, vak tanulók
4. Autizmus és Asperger-szindróma
5. Hallásproblémák, nagyothallók és siketek
6. Súlyosan és halmozottan fogyatékosok speciális iskolája2

A házigazdák igyekeztek széles spektrumú képet mutatni arról, hogy a közoktatásban milyen módszerekkel integrálják a hátránnyal, fogyatékossággal élő tanulókat. Feszes, precíz és informatív menetrendet kaptunk tőlük még az indulás előtt, amely pontosan tartalmazta az iskolalátogatásokat, a helyszíneket, az aktuális vendéglátókat3, a kulturális és közösségi programokat. Hasznos információként szerepeltek az étkezések is, jelezve, hogy a vendéglátók fizetik vagy nekünk magunknak kell rendezni.

A szervezés tökéletes és természetes volt, az angol praktikusság jellemezte.

Az érdeklődésemnek megfelelően két irányból közelítem meg az egyhetes tanulmányutat:

  • Az inklúzió. (Legrövidebb angliai értelmezése: gyógypedagógiai elemek/jó gyakorlatok beemelése a közoktatásba: tipikusan kéttanáros modell – az egyik tanár elsősorban a nemzeti tantervben lefektetett alapelvekért felel, míg a fejlesztő pedagógus az osztályba integrált sajátos nevelési igényű tanulók egyéni fejlesztési terveinek nyomon követéséért.)
  • A Magyarországon nem ismert „headteacher” szerepe, hatása az iskola egészére – ez a iskolamenedzsment munkájának a megfigyelését jelenti.
  • A beszámoló további része megtalálható a csatolt dokumentumban.

Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
Inklúzív pedagógia sajátos nevelési igényű gyermekeknek Leicestershire megyében
CsatolmányMéret
Inkluzio_v2.doc114 kB